Górskie szlaki rowerowe w Czechach

Sezon rowerowy w pełni, a miejsc do odwiedzenia przybywa! W przededniu letnich wyjazdów zaproszono nas do odwiedzenia atrakcji w Czechach na terenie Beskydy-Valašsko www.beskydyportal.cz   Ucieszyliśmy się z zaproszenia naszych partnerów i wyskoczyliśmy na jeden dzień w czeskie Beskidy. Niespełna 100 kilometrów z Bielska-Białej do kompleksu Bílá, co można przejechać w 1,5 godziny.   Kompleks Bílá Na początek zaglądnęliśmy do wioski Bílá, leżącej w malowniczej dolinie rzeki o tej samej nazwie. Na turystów czeka tutaj kanapowa kolej linowa na górę Zbojnik (774 m n.p.m.), skąd wiodą liczne ścieżki piesze i rowerowe. Zbojnik jest świetnym miejscem wypadowym na krótsze lub dłuższe wycieczki piesze i rowerowe. Na miłośników nieco mocniejszych wrażeń czekają natomiast dwie trasy zjazdowe, tzw. single – o niskiej i średniej trudności. Wybraliśmy łatwiejszą 3 kilometrową ścieżkę i po kilku minutach technicznej jazdy znaleźliśmy się ponownie pod kolejką na Zbojnik. Do zwiedzania pozostałej części kompleksu posłużyły nam rowery elektryczne, które dostępne są dla turystów w kilku wypożyczalniach. Kompleks Bílá jest idealnym miejscem dla rodzin z dziećmi, na które czekają ścieżki tematyczne takie jak: szlak przemytników beskidzkich, ścieżka zbójnicka czy letni park rekreacyjny. Bílá to także wymarzone miejsce dla rowerzystów. W okolicach wsi znajduje się ponad 100 tras o różnym stopniu trudności. Więcej na ten temat przeczytacie tutaj: www.beskydyportal.cz.    Nieco dalej od Kompleksu Bílá, bo około 25 kilometrów Pustevny i Radhošt’   Przełęcz Pustevny swoją nazwę zawdzięcza żyjącym tu niegdyś pustelnikom, których „wyparli” turyści. Dziś jest to najpopularniejsze miejsce w czeskich Beskidach. To tutaj w roku 1940 wybudowano pierwszy w Europie wyciąg krzesełkowy. Będąc na górze, nie sposób nie zwrócić uwagi na architektoniczne perełki w postaci budynków, zaprojektowanych przez słynnego słowackiego architekta Dušana Jurkoviča. Warto udać się stąd na spacer w kierunku góry Radhošt’; najsłynniejszego wołoskiego szczytu owianego legendą o pogańskim bogu Radegaście, a w drodze powrotnej (tak jak my) przysiąść pod pomnikiem tegoż i orzeźwić się łykiem złocistego trunku o tej samej nazwie. Kierując się powolutku w stronę kolejki linowej naszą uwagę zwróciły wszechobecne hulajnogi. Zamiast spaceru czy zjazdu kolejką wybraliśmy ten środek lokomocji i już po kilku minutach jazdy ponownie znaleźliśmy się pod dolną stacją na przełęcz Pustevny.   Beskidzka trasa rowerowa Horečky około 13 kilometrów dalej od poprzedniej atrakcji.   Na zakończenie dnia zafundowano nam spacer w miejscowości Horečky koło Frenštátu pod Radhoštěm, gdzie niedawno otwarto liczącą 1800 metrów ścieżkę edukacyjną o nazwie Beskidzkie Niebo. Spacerując po ścieżce zapoznajemy się z sylwetkami ptaków drapieżnych, przechodzimy drewnianym mostkiem nad wąwozem potoku Vlčáku. Na chwilę przenosimy się w korony drzew. Horečky to także beskidzkie trasy rowerowe dla każdego. Ostre zakręty, mostki i pochyłości, a wszystko przygotowane tak, że przejazd nimi nie będzie nastręczał kłopotów nawet najmniejszym rowerzystom. Będąc w tamtych stronach nie można nie zaglądnąć do restauracji Rekovice, którą wyprowadzono z totalnej ruiny z pomocą lokalnej społeczności. Teraz jest to miejsce, w którym tradycyjną kuchnię regionu serwuje się w supernowoczesnym wnętrzu.   Beskydy-Valašsko to piękna kraina otwarta na turystykę, sport i wypoczynek. Zapraszamy do odwiedzenia!