Porady

MYCIE - Przed przystąpieniem do przeglądu warto jest umyć rower, aby nie musieć przekopywać się przez pokłady zaschniętego błota i piachu oraz by te substancje nie osypywały się.
RAMA - Przegląd powinniśmy zacząć od jej czyszczenia. Miejsca, w których lakier odprysnął, warto zabezpieczyć przed dalszą korozją. Należy dokładne sprawdzić, czy na spawach nie pojawiły się pęknięcia, tak samo należy postąpić z widelcem i kierownicą, badając ją w okolicach styku ze wspornikiem.
UKŁAD NAPĘDOWY - Brudny łańcuch przemywamy środkiem rozpuszczającym oleje i smary (nafta, benzyna ekstrakcyjna, preparaty ekologiczne), czyszcząc dokładnie każde ogniwo. Czyścimy także kasety i korby. Jeżeli łańcuch jest mocno wydłużony, a kota łańcuchowe zużyte, to powinniśmy wymienić te części na nowe.Przypominam o rabacie dla członków! Stopień zużycia łańcucha można sprawdzić w dosyć prosty sposób: gdy znajduje się on na największym kole łańcuchowym mechanizmu korbowego, należy spróbować odciągnąć jego odcinek na środkowej części łuku, który opasuje. Jeśli pomiędzy łańcuchem a kołem łańcuchowym pojawił się 3-, 4-milimetrowy odstęp, to znaczy że nadaje się on na złom. Jeśli zlekceważy się wymianę łańcucha, zniszczy się tryby. Mniej doświadczonym proponuję skorzystać z serwisu rowerowego, (usługa ta jest GRATIS!) gdzie fachowcy ocenią stopień zużycia układu napędowego i doradzą, kiedy go wymienić.
SUPORT - Jeżeli wkład suportowy jest nierozbieralny (typu cartridge), wystarczy sprawdzić, czy nie ma luzu poprzecznego. Gdy luz się pojawi, musimy wymienić wkład na nowy, pamiętając, by przed zakupem sprawdzić długość osi i korpusu oraz rodzaje gwintów po obu stronach wkładu.
Mechanizm rozbieralny demontujemy, czyścimy i smarujemy, sprawdzając stan kulek i bieżni, po których się toczą. Jeżeli na ich powierzchni znajdziemy ubytki, wymieniamy te części lub cały mechanizm na nowy.
STERY - Jeśli są w nim oddzielne kulki lub wianki, trzeba co jakiś czas wyczyścić wszystkie elementy i nasmarować. Po złożeniu układ wymaga odpowiedniego wyregulowania (ustawienia docisku misek). Wykonujemy to - zależnie od typu steru - przez dociśnięcie wspornika śrubą imbusową z kapturkiem (aheadset) lub kluczami płaskimi, zaciskając nakrętkę z kontrą (w modelach tradycyjnych z gwintowaną szyjką widelca).
Aby sprawdzić wyregulowanie sterów należy zacisnąć przedni hamulec i popchnąć rower do przodu i do tyłu. Palec powinien stykać się jednocześnie z częścią połączoną z ramą i z widelcem. Jeśli wystąpią tam wyczuwalne przemieszczenia, należy dokręcić górną miskę steru. Docisk misek powinien być na tyle mocny, aby widelec lekko się obracał, nie wykazując luzu.
AMORTYZATORY - Poddajemy je konserwacji zgodnie z zaleceniami znajdującymi się w instrukcji obsługi. Jeżeli nie mamy odpowiednich narzędzi i środków smarujących, lepiej zlecić tę pracę wyspecjalizowanemu serwisowi rowerowemu.
HAMULCE - Hamulec, tj. ich szczęki mogą wykazywać luzy oraz być zabrudzone, a klocki hamulcowe mogą być zużyte. Klocki należy wymienić wtedy gdy znika z nich wzór, rodzaj bieżnika służącego odprowadzaniu wody i błota. Lekko zużyte można przetrzeć papierem ściernym. Klocki hamulcowe powinny być ustawione tak, aby przy dociskaniu do obręczy dochodziła najpierw ich część przednia (w stosunku do roweru), a górna krawędź nie może dotykać do opony. Hamulce to podstawa naszego bezpieczeństwa.
MANETKI - Jeżeli często jeździliśmy po błocie, to podczas przeglądu należy je rozebrać, umyć. Po ich oczyszczeniu warto jest wpuścić po kropli oleju sylikonowego. GripShifty mają prostą konstrukcję, natomiast Rapidfire są dość skomplikowane i dlatego niedoświadczonym zalecam wizytę w serwisie.(usługa dla członków BTC -30%)
PRZERZUTKI - Trzeba je umyć i wytrzeć do sucha. W tylnej nasmarować tuleje znajdujące się w rolkach, odkręcając je kluczem płaskim lub imbusowym. Po złożeniu trzeba sprawdzić poprawność działania obu przerzutek. Za pomocą manetki przemieszczamy łańcuch na kolejne zębatki - od najmniejszej do największej - i odwrotnie. Jeśli łańcuch po przerzuceniu znajdzie się na odpowiednim kole łańcuchowym, dokonujemy regulacji śrubą przy manetce, naprężając (obrót w prawo) lub luzując (obrót w lewo) linkę. Zakres wychylenia przerzutki ustawiamy śrubami "H" [high] i "L" (Iow).
LINKI I PANCERZE - Jeżeli linki zardzewiały lub brakuje w nich jednej z żył, trzeba wymienić je na nowe. Brudne wystarczy przetrzeć szmatką i natłuścić, zapewni im to lepszy poślizg w czasie pracy. Końce linek powinny być zabezpieczone aluminiowymi kapturkami lub zalutowane. Sprawdzamy też, czy pancerze nie są popękane, zardzewiałe lub przetarte. Pancerzyki uszkodzone należy bezwzględnie wymienić, gdyż mogą powodować uszkodzenia linek.
PIASTY - Przede wszystkim warto jest wyrzucić tzw. koszyczki i w ich miejsce zastosować większą liczbę kulek(9szt!). Stożki, miski i kulki należy oczyścić i dokładnie nasmarować.
OBRĘCZE - W poprawnie zaplecionym kole szprychy są sztywne, równomiernie napięte. Dzięki temu obręcz podczas obrotu nie ma żadnych odchyleń bocznych ani promieniowych. Jeżeli obręcz ociera się o klocki hamulcowe i ma odchylenie większe niż 1 mm, to koło trzeba wycentrować. Pęknięte lub powykrzywiane szprychy należy wymienić. Koło wprawiamy je w ruch obrotowy, a miejsca wybrzuszeń zaznaczamy flamastrem. Szprychy w zaznaczonych miejscach luzujemy, ale tylko te, które są zaczepione w piaście po tej samej stronie co znaki na obręczy. Luzując szprychę obracamy nypel kluczem do szprych w lewą stronę o okoto 1/4 obrotu. Szprychy zbyt słabo naprężone naciągamy po kolei, obracając klucz w prawą stronę. Aby po kilku jazdach obręcz znowu się nie wykrzywiła, trzeba pamiętać o równomiernym naciągnięciu szprych. Doradzam wizytę w serwiśie
OPONY - Mocno wytarte opony trzeba wymienić na nowe. Przy zakupie pamiętajmy o dobraniu odpowiedniego rozmiaru, podawanego w calach (średnica razy szerokość).
SIODŁO - Siodło z tworzywa zasadniczego nie wymaga konserwacji, zaś siodło skórzane można potraktować specjalnym preparatem Brooksa- Proofide.
PRZECHOWYWANIE ROWERU - W żadnym wypadku nie wolno trzymać go na balkonie i w piwnicy. Wilgoć powoduje nieodwracalne zniszczenia. Prawie wszystkie części nadają się potem do wymiany, nie wspominając już o łatwej kradzieży. Jeżeli to możliwe, wstawmy rower do mieszkania. Funkcjonalnym rozwiązaniem jest podwieszenie go na ścianie pod sufitem. Wieszaki do nabycia w sklepie!

powrót